پیشنهاد تشکیل گروه کوهنوردی در بالاده ۴/۱۱/۱۳۸۹

منطقه بالاده از نظر داشتن زیبایی های طبیعی ، منطقه ای با ظرفیت های بسیار عالی می باشد که خوشبختانه این مواهب خدادادی در طول چند سال گذشته مورد توجه دوستداران طبیعت قرار گرفته است . قله زیبای شاهدژ با 2802 متر بلندی ، رشته کوه زیبای چهارنو با 2882 متر بلندی ، قله مِرادکوه ، آبشارهای بندگا و امدوا ، غارهای شاهدژ ( کالم مال ، رستم میدون ، غار- قلعه دیواره جنوبی و ... ) ، کوه های دون نشیر و جنگل ها و رودخانه های فراوان دیگر نیز بر زیبایی های طبیعی این منطقه افزوده است.

انجمن فرهنگی سادوای بالاده از آغاز تاسیس ( مرداد 1386 ) همواره در باره اهمیت طبیعت و نگاهداری از آن برای نسل های آینده پیشقدم بوده و یک روز پس از مراسم یادواره شهدای منطقه ( که معمولاً در مرداد ماه هر سال برگزار می شود ) را به نام « روز دوستی با طبیعت » نامگذاری کرده و هر ساله در این روز ، تورهای طبیعت گردی به قله شاهدژ ، رشته کوه چهارنو و بازدید از دیگر زیبایی های طبیعی اطراف را برگزار کرده که با استقبال روزافزون روبرو شده است . از جمله این تورها می توان به پنج صعود در ماه های مختلف سال به قله شاهدژ ( اردیبهشت ، خرداد ، مرداد ، آبان و بهمن ) ، یک صعود به ارتفاعات چهارنو ، یک بازدید گروهی از آبشارهای امدوا و بندگا اشاره کرد که جمع افراد صعود کننده نزدیک به 200 نفر می باشند و بیشترین تعداد شرکت کننده نیز در صعود 8 مرداد 1389 به چهارنو در حدود 50 نفر ( از اهالی منطقه دوسرشمار ) و صعود به شاهدژ در 14 آبان 1389 با 45 نفر ( اهالی روستاهای منطقه دوسرشمار ، روستای اراء و یک گروه کوهنوردی از ساری ) با ما همراه بودند.

تاکنون برای صعود به ارتفاعات منطقه به صورت ارسال پیامک ، اطلاعیه در وبلاگ سادوا ، چاپ تراکت و نصب آن در بالاده و روستاهای دوسرشمار ، اعلام در مراسم یادواره شهدا و ... بوده است و همواره این صعودها با استقبال عمومی در بین اهالی دوسرشمار برخوردار بوده است.

اکنون با توجه به علاقه روزافزون دوستان بالادهی و دیگر دوستان منطقه دوسرشمار به صعود به ارتفاعات شاهدژ و چهارنو و با توجه به ضرورت های فراوانی که وجود دارد ، تشکیل گروه کوهنوردی که بتواند در قالب تشکیلاتی منسجم این علایق را هدایت کند ، احساس می شود.

خوشبختانه در بالاده افراد با تجربه ای در زمینه کوهنوردی وجود دارند که از جمله آنان می توان به آقایان سید فضل الله صباغ ، محمدرضا و کمیل قاسمپور ( از خاندان توبه بالاده و عضو گروه کوهنوردی چکاد ساری ) و علیرضا قاسمپور رئيس هيئت كوهنوردي شهرستان ساري اشاره کرد. یقیناً همانگونه که تاکنون از حمایت ها و راهنمایی و همکاری آنان برخوردار بوده ایم ، در تاسیس گروه نیز آنان را در کنار خود خواهیم داشت.

در رایزنی با تعدادی از دوستان بالادهی که در بیشتر صعودها همراه ما بوده اند، همگی با پیشنهاد تشکیل گروه کوهنوردی بالاده موافقت کرده اند و انتظار داریم که شما خوانندگان محترم وبلاگ سادوا نیز با نظرات خود ما را یاری دهید تا بتوانیم هر چه زودتر گروهی با نام احتمالی « گروه کوهنوردی سادوای بالاده » و یا « گروه کوهنوردی شاهدژ بالاده » را تشکیل داده و آن را به ثبت برسانیم.  

تشکیل گروه کوهنوردی بالاده دارای فواید زیر است :

1. نگرش مردم نسبت به طبیعت و احساس مسئولیت در برابر آن را به شدت افزایش داده و گروه کوهنوردی می تواند باعث آگاهی عامه مردم منطقه در قبال محیط زیست و احترام به طبیعت شده و باعث جلوگیری از تخریب آن می شود.

2. می تواند باعث آشنایی و ارتباط بیشتر مردم بالاده و منطقه با هم شده و روحیه جمع گرایی را تقویت کند.

3. می تواند باعث توجه بیشتر به زادگاه آباء و اجدادی و رفتن مردم به منطقه بالاده در ماه های مختلف سال و دیدن زیبایی های ویژه هر ماه و ارتباط با اهالی بومی شود.

4. تشکیل گروه کوهنوردی این فرصت را برای اهالی بالاده به وجود می آورد تا بتوانند به ارتفاعات منطقه صعود کرده و با زیبایی های طبیعی بیشتر آشنا گردند.

5. گروه کوهنوردی می تواند در مواقع بروز خطرات طبیعی ( مثل زلزله ، آتش سوزی جنگل ها و بلاهای طبیعی دیگر ) خود را به منطقه رسانده و حضور موثری داشته باشد.

6. ارتباط با گروه های کوهنوردی از دیگر نقاط کشور و دعوت از آنان برای صعود از جبهه بالاده به شاهدژ می تواند نسبت به معرفی و رشد فرهنگی منطقه کمک کند. و ....

به امید تشکیل گروه کوهنوردی بالاده / با احترام : عین اله آزموده مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده